assalamu'alaikum . . .

Terima Kasih kerana sudi menjenguk blog putra yang tak seberapa ni. Dengan harapan berpuas hati dengan yang di baca dan yang di perhati

Friday, October 21, 2011

24 jenis JANGAN!


ok, Assalamu'alaikum...
di posting kali ni putra ingin melontarkan sedikit sebanyak pengetahuan yang boleh kita kongsikan bersama. bukan kongsi gelap ye, kongsi cerah namanya. sebab untuk masa depan kita..kan. kan? ke ade reader yang inginkan masa depan yang gelap? mudah-mudahan tidak ada ye.

First of all, seperti biasa kita mulakan dengan bismillah.

Bismillahirrahmanirrahim...

ok, sebenarnye dalam kehidupan seharian kita sering kali kita dengar perkataan JANGAN kan? jangan itu, jangan ini, jangan buat tu, jangan buat ni..dan macam-macam jangan lagi. Biasanye, sebutan jangan di datangnya dari orang-orang disekeliling kita misalnya orang tua kita,sebagai contoh:

"Jangan hisap rokok dik, nanti batuk!" ujar si Ayah adik.

ha, tapi bukan batuk rokok yang putra nak kongsikan tapi tentang jenis-jenis jangan/larangan. yang putra dapat kongsikan ni hanya 24 jenis je kesemuanya. yang lain kome sume carik sendiri la ye...hihi.

Antaranya adalah:-

1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini tidak disukai oleh ALLAH s. w. t.
2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Dikhuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.
3. Jangan makan dan minum dalam bekas yg. pecah @ sumbing. Makruh kerana ianya merbahayakan.
4. Jangan biarkan pinggan magkuk yg. telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat)
6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHHIRRAHMANNIRAHIM dan doa makan. Nanti makanan yg. dimakan adalah dari muntah syaitan.
7. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan @ kebaikan. Takut-takut mati dalam perjalanan.
8. Jangan pakai kasut atau selipar yg. berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
9. Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
10. Jangan bergaul bebas ditempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.
11. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
12. Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibubapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
13. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak silaturrahim..
14. Jangan lupa bergantung harap hanya kepada ALLAH s. w. t dalam setiap kerja kita. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa pula bila gagal.
15. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
16. Jangan banyak ketawa nanti mati jiwa.
17. Jangan biasakan berbohong kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang org kepada kita.
18. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yg. teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH s. w. t.
19. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. carilah kehidupan dunia untuk akhirat.
20. Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana disitulah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.
21. Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makan jin.
22. Jangan lupa membaca BISMILLAHIRRAHMANNIRAHAIM dan salam ketika masuk kerumah dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama.
23. Jangan memakai tangkal kerana ALLAH s. w. t tidak sempurnakan agama seseorang itu jika memakai tangkal ini adalah kerana dikhuatiri kita bergantung kepada tangkal bukan kepadaNYA.
24. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata jangan sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH s. w. t itu lebih mengetahui

haa, dah baca semuanya?
Alhamdulillah....
kalau dah tahu tu praktik-praktikkanlah...pakat-pakat kongsi la dengan rakan sahabat taulan yang lain. Mudah-mudahan kita bisa merubah diri ke arah yang lebih baik.
Insya-Allah.:)
Sama-sama koreksi diri balik, muhasabah mana yang kurang, mana yang lemah.
Salam mesra dari putra.

Terima Kasih kerana menjenguk. Selamat beramal.!(^___^)v

No comments:

Post a Comment